Opis drogi Puškaša V, Łomnica zachodnia ściana

Ilya Marchuk17 września 2023

3 wyciąg

Myślę, że jeden z klasyków na Zachodniej Łomnicy jest do zrobienia prawie każdemu wspinaczu. Kategorią za V jest tylko na jednym wyciągu, do tego, to jest dosyć krótki fragment w kominie gdzie można dobrze się ustawić. Ale wszystko po kolei!

Tym razem poszliśmy pod ścianę pieszo i założyliśmy 4 godziny na podejście, spokojnie powinno było starczyć – tak myśleliśmy. Parkujemy na dole wyciągu (mapa) w Tatrzańskie Łomnicy i ruszamy do góry. Po drodze wpadamy w pola jagód i delikatnie nas to hamuje 😉 Dotarliśmy pod ścianę w końcu po 5 godzinach marszu, jak by ktoś napierał do góry to myślę że i tak minimum na 4 godziny trzeba liczyć.

Planujemy iść poprzez Łomnickie Siodło i zejść pod ścianę ferratą. Jest tam również opcja zjazdu poprzez szczerbinkę, ale już przerabiałem to i ferratą wychodziło sprawniej. Ferrata jest dosyć wyeksponowana, jeśli nie czujecie się pewnie wypada rozważyć użycia lonży lub nawet lotnej.

Zejście ferratą pod Zachodnią ścianę Łomnicy do początku dróg wspinaczkowych.

Jak byliśmy po ściną przyszła chmura i rozpoznać początek nie było łatwo, dla tego wklejam zdjęcie pierwszych dwóch wyciągów, może będzie pomocne w namierzeniu startu drogi.

Dwa Pierwszych wyciągi drogi Puškaša V, Łomnica

Droga jest dodatkowo zabezpieczona spitami, w moje opinii nie potrzebnie, skala jest lita, ma sporo rys i asekuracja jest bardzo dobra na swoich punktach, są stare haki i po za tym każde stanowisko ma dwa punkty.

Krótko mówiąc – pewniak, co powinno dawać więcej komfortu początkującym.

1 wyciąg – popękanymi płytami do pólek gdzie znajdziemy stan z dwóch punktów

2 wyciąg – ładną łatwą rysą do góry i z lewej obchodząc lekko przewieszkę na popękaną płytę do stanu

3 wyciąg – jest najbardziej zawiły, ale logiczny. Robimy trawers wprawo, do góry i obchodzimy duży blok z lewej strony, i po kilku metrach docieramy do dużej wygodnej półki.

4 i 5 wyciąg – Kluczowy jest czwarty i piąty wyciąg, który zresztą można próbować połączyć jeśli się ma 60 metrów liny i mocnego partnera 😉 Na schemacie wygląda, że 5 wyciąg jest dłuższy – co nie jest prawdą, na oko jest z 25 metrów. “Trudne” miejsce to pionowy komin, ale jeśli dobrze się rozejrzeć, to zauważysz sporo chwytów po obu stronach i kluczowe jest dobrze się ustawić.

6 wyciąg – to przyjemne wspinanie do góry i delikatnie w prawo i dalej do góry.

7 wyciąg – krótka popękana ścianka i wyjście łatwym terenem pod grań.